Sunday, December 26, 2010

huk3...



Saya nih obses sgt dgn lagu2 english.... bagi saya kan, xsalah asalkan tidak melalaikan amalan dan kehidupan kita sebagai Islam. Dalam erti kata lain, sekadar minat mendengar dan janganlah sampai memuja dari segala aspek. nih mcm tuh artis pakai, mcm tuh jugak kita nk ikot n jadikan idol. saya akui saya sampai tahap mcm tu dulu tapi alhamdulillah sedikit demi sedikit saya kurangkan coz nak harapkan perubahan yg besar dan mendadak bukanlah mudah. ibarat jihad..

Kalau nak memilih lagu barat yang didengar, seeloknya kita tgk dulu lirik2 dan kandungan2 yang mungkin kita xnampak dan sedari.. mcm kita tgk sekarang nih, banyak lagu ada ayat2 lust, mencarut, terlalu berat dan sebagainya. saya suka english songs tapi sekarang alhamdulillah saya cuba hadkan..

Lagu2 nasyid sekarang ni pun tidak membosankan dan terlalu menarik dalam berdakwah terutamanya untuk golongan muda. saya sendiri pon akui saya dah jatuh cinta dengan lagu2 nasyid. even ada sesetengah pendakwah menggunakan pendekatan dakwah melalui cara yang bijak terhadap golongan muda sehinggakan lagu rock dicampur dengan qasidah. yup, apa salahnya. menarik dan kreatif bukan??.. asalkan objektif penympaian dakwah Islamiah dapat dicapai kerana memang susah nk mendekati apatah lagi mengubah golongan2 muda khususnya..

Saya juga dikelilingi dengan individu2 yang suka mendengar nasyid. Dulu, langsung xberminat. yelah, bagi saya mengantuk dan membosankan. tapi, saya tengok artis2 contohnya Maher Zain, Sami Yusuf, Raihan etc2 dah berjaya lam industri mereka. bagi pendapat saya, muzik mereka yg menarik dan merdu yg membuatkan dakwah mereka berjaya sehinggakan saya sebagai golongan muda sendiri tertarik. yar, still layan english tapi dah sedikit terarah ke nasyid2 mereka. begitu cepatnya mereka terkenal dek muzik mereka. bagi saya, mereka hebat lam berdakwah walaupun secara tidak langsung kerana mereka tahu tuntutan muzik dan pendengar sekarang sehinggakan peminat mereka dalam kalangan remaja semakin hari semakin meningkat... malahan kanak-kanak pon nyanyikan lagu2 mereka d mana2 sahaja.... see!!

Sekarang dah layan!! hik3... aduhh ter"falled" in luv with Sami Yusuf guys!! he's perfect lol...!! Macam ni lah lelaki yang saya inginkan setelah saya melalui banyak sangat perkara. yelah, pengalaman mematangkan kita sumtimes.. ..heheee... kalau kita menginginkan lelaki sebaik2 yang boleh memimpin kita, kita mulakan dengan diri kita dulu. berubah ke arah yang lebih baik memang dituntut. lakukan walaupun secara perlahan dan walaupun hanya kita yang dapat merasakan perubahan itu... =)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...